חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

03-6122202

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

יד מכוונת של ביטוח לאומי

יד מכוונת – לכיוון הלא נכון!

למה ביטוח לאומי כל כך לא רוצה שתהיו מיוצגים על ידי עורך דין?

לפני שאתם פונים לפרויקט יד מכוונת של ביטוח לאומי, כדאי שתדעו את הדברים הבאים. כבר שנים רבות שנראה כי המוסד לביטוח לאומי מנסה לעשות הכל על מנת שמי שתובע אותו, לא יגיע בליווי עורך דין ואם אפשר אז גם שלא יהיה מיוצג על ידי עורך דין בכלל. לביטוח לאומי יש אינטרס שכך זה יהיה. שיגיעו אליו אנשים לא מיוצגים. כך ידו תהיה תמיד על העליונה ולמעשה לא יהיה מי שיתווכח איתו ויעמיד אותו על טעויותיו במקרה וכאלה יקרו (והאמינו לי, כעורך דין העוסק בייצוג נפגעים כבר למעלה מ-20 שנה, כמות הטעויות שנעשות בביטוח הלאומי היא עצומה והיא גורמת למיליוני שקלים להישאר בקופה של המוסד לביטוח לאומי במקום בחשבונות הבנק של האנשים אשר צריכים את הכסף לשיקומם ומחייתם).

מה זה פרויקט יד מכוונת ביטוח לאומי?

אחד מהצעדים אשר עשה ביטוח לאומי במטרה לצמצם את כמות המיוצגים על ידי עורכי דין, הוא הקמת הגוף הנקרא "יד מכוונת". על פי פרסומי המוסד לביטוח לאומי, מדובר בגוף אשר אמור לסייע לנפגעים להגיש את תביעותיהם באמצעות פקידים ורופאים אשר עובדים בחברה זו. באמצעות פרסום מאסיבי בכל מדיה אפשרית, מנסה המוסד לביטוח לאומי להגיע לתודעה אצל האזרחים, כאילו אין להם כל טעם לפנות לקבלת ייצוג משפטי, היות וניתן לקבל סיוע באמצעות יד מכוונת". כך ככל הנראה מקווים בביטוח הלאומי להוריד את כמות הנפגעים המיוצגים. אבל מה לא מספרים לכם בפרסומים של ביטוח לאומי? הנה לפניכם מספר נקודות שרבים מהאנשים שנחשפים לפרסומי "יד מכוונת", ככל הנראה לא מודעים להן והמוסד לביטוח לאומי לא ממש דואג לפרסם אותן.

מי באמת מפקח על יד מכוונת ביטוח לאומי?

1. הגוף הזה הוקם כאמור על ידי ביטוח לאומי בעצמו והוא זה שמפקח עליו. אמנם "יד מכוונת" מתופעלת על ידי חברה חיצונית לביטוח לאומי (שתיכף נלמד מי היא בדיוק ועם מי היא עובדת במקביל) שזכתה במכרז לצורך כך, אך בפועל, מי שמממן את יד מכוונת ומפקח על פעילותו הוא המוסד לביטוח לאומי בכבודו ובעצמו. במצב דברים שכזה, עד כמה הגוף הזה שנקרא "יד מכוונת" הוא באמת אוטונומי ואינו תלוי במוסד לביטוח לאומי? אתם תחליטו.

החברות שמתפעלות את יד מכוונת ביטוח לאומי עובדות במקביל גם עם חברות הביטוח!

2. החברות אשר זכו במכרז ומתפעלות את "יד מכוונת" הן חברות אשר עובדות כבר שנים רבות בשיתוף פעולה מלא עם חברות הביטוח השונות בארץ. כן כן. שמעתם נכון, מי שאמון מטעם המוסד לביטוח לאומי לדאוג לנפגעים הם עובדים של חברות אשר עובדות במקביל גם עם חברות הביטוח!

הייעוץ שניתן על ידי יד מכוונת ביטוח לאומי אינו ייעוץ משפטי

3. הייעוץ שניתן על ידי "יד מכוונת" אינו ייעוץ משפטי (למרות שבפרסומים הרשמיים שלהם עובדה זו מוסתרת) – מצד שני, ההליך שבו מגישים תביעה לביטוח לאומי הוא הליך משפטי לכל דבר ועניין. על פי החוק, הליך המתנהל בפני ועדה רפואית הינו הליך המתואר בחוק כ"מעין שיפוטי" שכן הוועדה הרפואית מחויבת להחליט את החלטותיה בהתאם לחוקים ופסיקות של בתי הדין ובתי המשפט.

סיוע מוגבל ביותר של יד מכוונת לנפגעים

4. למעשה מדובר "בסיוע" שנותנים ב"יד מכוונת" בהקשר לאיסוף וגיבוש המסמכים הרפואיים לרבות פגישה עם רופא מטעם "יד מכוונת" אשר אמור לעבור על כל החומר במטרה לסייע לנפגע על מי מיטב דעתו הרפואית, בנושאים רפואיים כאלה ואחרים. זה לב השירות שניתן למי שפונה ל"יד מכוונת". האם זה מספיק בכדי להתמודד מול המוסד לביטוח לאומי בכלל ומול הועדות הרפואיות בפרט? התשובה היא חד משמעית לא! אבל בביטוח לאומי כנראה מאד רוצים שתחשבו שזה מספיק בהחלט.

הטעיה בפרסומים של יד מכוונת ביטוח לאומי

5. הטעיה מכוונת – האזרחים אשר נחשפים לפרסומים של ביטוח לאומי עלולים לטעות ולחשוב שהשירות שהם מקבלים מ"יד מכוונת", מספיק להם לצורך התמודדות עם הביטוח הלאומי בכלל והועדות הרפואיות בפרט. לא כך הדבר. המציאות רחוקה שנות אור ממה שמנסים לצייר לנו בפרסומים הללו. הייצוג המשפטי שניתן על ידי עורכי דין במסגרת תביעות כולל הרבה יותר מאשר רק לגבש את המסמכים הרפואיים. כך למשל כאשר מקבלים ייצוג של עורך דין מומחה לביטוח לאומי, הוא דואג בנוסף לכל מה שקשור לגיבוש החומר הרפואי וחוות הדעת הרפואיות גם לבחירה נכונה ומיטבית של מסלול התביעה, ייצוג בועדות הרפואיות לאורך כל הדרך, בחינת אפשרויות של זכויות נוספות מעבר לתביעתו המקורית של הנפגע, הכנת התשתית לתביעות אפשריות נוספות כגון מול חברות הביטוח הרלוונטיות, ערעורים לוועדות ערר ולבית הדין לעבודה וכו'.

יד מכוונת – נטישת הנפגע בשלב הכי חשוב של התביעה

6. נטישת הנפגע בשלב החשוב ביותר – אף אחד לא יכול להתווכח עם העובדה שהשלב החשוב ביותר של הליך התביעה מול הביטוח הלאומי הוא שלב הבדיקה של הוועדות הרפואיות. שם מוכרעת התביעה לטוב או לרע. הועדה הרפואית היא זו שתקבע את גובה נכותו של הנפגע וכפועל יוצא, את הזכאות שלו לקצבאות והטבות נוספות. במקרים רבים (כמו למשל כאשר מדובר בתאונות דרכים שהן גם תאונות עבודה קביעת הועדה הרפואית מחייבת את הנפגע וחברת הביטוח של הרכב בתביעת הנזיקין) יחד עם זאת, דווקא בשלב החשוב ביותר של התביעה, מי שבוחר לקבל יעוץ במסגרת "יד מכוונת", נדרש להופיע מול הועדות הרפואיות לבד, ללא כל ליווי או ייצוג משפטי. כך, אותו אדם לרוב לא ידע מה לומר לוועדה, איך להציג את בעיותיו ומצבו הרפואי בצורה נכונה בזמן הקצר של בדיקת הועדה, מה לענות לשאלות הועדה (שעלולות להיות שאלות מכשילות ביותר), מהן זכויותיו בעת הבדיקה וכו'. כל זאת כמובן מבלי ששכחנו שבתוך חדר הועדה, מהצד השני, יושב לו גם פקיד של ביטוח לאומי, אשר אחראי על ניהול ההליך, כתיבת פרוטוקול הועדה, הכנת התיק הרפואי של הנפגע לרופאי הועדה וכו'. כן קראתם נכון – נציג של ביטוח לאומי מנהל בפועל את הועדה הרפואית.

דוגמאות למקרים שבהם תצטערו על כך שהלכתם ליד מכוונת במקום לעו"ד

להלן 10 דוגמאות למקרים שבהם תצטערו על כך שהסתפקתם בקבלת יעוץ באמצעות יד מכוונת במקום לקבל ייצוג מלא של עורך דין לאורך כל הליך התביעה מול ביטוח לאומי:
1. כאשר הרופאים בוועדה הרפואית ישאלו אתכם שאלה שלא תדעו לתת עליה את התשובה.
2. כאשר תקבלו החלטת ועדה רפואית שמקפחת אתכם ובדיעבד תבינו שיכולתם לפסול את הועדה הרפואית הזו ולהימנע מקבלת ההחלטה הזו מלכתחילה.
3. כאשר בין הפגישה שתהיה לכם במשרדי יד מכוונת, לבדיקת הועדה הרפואית, יעלו לכם שאלות כלשהן ולא יהיה לכם את מי לשאול.
4. כאשר בין הפגישה שתהיה לכם במשרדי יד מכוונת, לבדיקת הועדה הרפואית, יהיו לכם מסמכים רפואיים נוספים ביד, שלא תדעו אם כדאי לכם להגיש אותם לוועדה הרפואית או לא.
5. כאשר תקבלו יחס משפיל ו/או לא הוגן בוועדה הרפואית ולא תוכלו לעשות כלום בקשר לכך.
6. כאשר הועדה הרפואית תנסה להכשיל אתכם במהלך הבדיקה ולא יהיה לכם אפילו מושג שזה קרה.
7. כאשר פקיד/ת הועדה הרפואית תטעה בשלב כלשהו בניהול הישיבה ולא תדעו אפילו שהטעות הזו גרמה לכם לנזק משמעותי ופיצוי מופחת.
8. כאשר יסתבר לכם לאחר הועדה שהיה אפשר לטעון טענות נוספות שהיו יכולות להגדיל לכם את הנכות.
9. כאשר לפתע תתבלבלו ותתרגשו ולא תזכרו את מה שאמרו לכם להגיד לוועדה הרפואית.
10. כאשר תבינו בדיעבד שבעקבות התשובות והפרטים שנתתם לוועדה, קבעו לכם נכות נמוכה ממה שהייתם יכולים לקבל אילו עו"ד היה מנסח עבורכם את התשובות.
בקיצור לא חסרות סיבות מדוע דווקא לא מומלץ לגשת לקבל שירות מ"יד מכוונת" – אל תתנו לפרסומים של ביטוח לאומי להטעות אתכם. "יד מכוונת" לא באמת מחליפה ייצוג של עורך דין. אפילו לא קרוב. לכל היותר, היא יכולה להוות תחליף לשירות שניתן על ידי החברות המסחריות השונות המפרסמות שירות של "מימוש זכויות רפואיות" שגם כך הוא שירות חלקי ביותר שאינו כולל ייצוג משפטי ומותיר את הנפגע לבד מול הוועדות הרפואיות והשלבים המאוחרים יותר של תביעתו.
עומדים בפני הצורך להגיש תביעה לביטוח לאומי?
צרו קשר איתנו עוד היום וקבלו יעוץ ראשוני ללא כל התחייבות!
עו"ד ונוטריון תומר בכר:
עו"ד ונוטריון תומר בכר:

לאחר למעלה מ-22 שנות ניסיון בייצוג נפגעי גוף, וקבלת פיצויים עבור לקוחותיי בסכום כולל של מאות מיליוני שקלים, אני יודע בדיוק איך לנתח כל תיק ותיק על מנת לגרום לו להסתיים בתשלום פיצוי מקסימלי. ניהול תיקי נזיקין, רשלנות רפואית וביטוח לאומי מחייב עבודה ברגישות רבה ויחס אישי לצד מקצועיות וידע משפטי רב. נפגעת? דבר איתי עוד היום ונתחיל לקדם את הזכויות שלך!

קבל ייעוץ ראשוני אישי ללא התחייבות

נפגעת? צור/צרי עימנו קשר עוד היום (מענה טלפוני אנושי 24 שעות ביממה) ונשמח לסייע גם לך לקבל את הפיצוי המקסימאלי מהגורמים הרלוונטיים.

קבל ייעוץ ראשוני אישי ללא התחייבות

נפגעת? צור/צרי עימנו קשר עוד היום (מענה טלפוני אנושי 24 שעות ביממה) ונשמח לסייע גם לך לקבל את הפיצוי המקסימאלי מהגורמים הרלוונטיים.

לקבלת יעוץ אישי
close slider

זקוקים לייעוץ משפטי? השאירו הודעה באמצעות הפניה המקוונת ונציג המשרד יחזור אליכם בהקדם.