חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

03-6122202

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

האם תאונה בדרך לעבודה תיחשב כתאונת עבודה? (מדריך משפטי)

האם תאונה בדרך לעבודה תיחשב כתאונת עבודה? (מדריך משפטי)

תאונה שהוכרה כתאונת עבודה עשויה להקנות פיצויים עבור העובד הנפגע הן מצד חברת הביטוח והן מצד ביטוח לאומי. מתי תאונה תוכר כתאונת עבודה? והאם התאונה אירעה בסיום יום העבודה היא עדיין תוכל להיחשב כתאונת עבודה? המאמר הבא יענה על כך.

מתי תאונת דרכים תוכר כתאונת עבודה?

כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים, לא רלוונטי אם הוא נהג הרכב או שהוא נפגע כנוסע או כהולך רגל תוך כדי ובמהלך עבודתו, לרבות בדרכו מבית לעבודה או בדרך חזרה מהעבודה למעונו, התאונה בכל מקרה תוכר כתאונת דרכים המעידה אפשרות לקבלת דמי פגיעה או מענק או קצבה חודשית לכל החיים בהתאם לאחוזי הנכות שייקבעו לו.

יחד עם זאת, יש לזכור כי לא מדובר בפיצוי כפול והפיצוי שהנפגע יקבל מביטוח לאומי יקוזז מהתביעה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

כדי שתאונת הדרכים תוכר כתאונת עבודה על הנפגע להראות שהתאונה ארעה תוך כדי ובמהלך העבודה או כי הוא נפגע בדרכו מביתו לעבודה או ממקום עבודתו חזרה לביתו.

במקרים בהם הנפגע סטה מדרכו הרגילה והיומיומית מביתו לעבודה או מהעבודה לביתו, ייתכן ויתנתק הקשר הסיבתי שבין תאונת הדרכים לעבודה והתאונה לא תוכר כתאונת עבודה בשל אותה סטייה מהדרך הרגילה.
ככל שתאונת הדרכים הוכרה כתאונת עבודה, הנפגע יהיה רשאי להגיש תביעת נכות לביטוח לאומי.

במקרה זה, הנפגע יועמד בפני ועדה רפואית, שתקבע עבורו אחוזי נכות שיזכו אותו במענק או קצבה חודשית.

במצבים של תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה מומלץ להתייעץ עם עורך דין תאונות עבודה מהסיבה שקביעת הוועדה הרפואית מטעם ביטוח לאומי מחייבת בתביעה נזיקית מול חברת הביטוח לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

מהם המסלולים האפשריים כשתאונת דרכים מוכרת כתאונת עבודה?

תביעה כנגד חברת הביטוח – תביעה זו מוגשת לבית המשפט על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים. במהלך התביעה, בית המשפט ממנה מומחה שבוחן את מצבו הרפואי של הנפגע וקובע את אחוזי הנכות של הנפגע, רק לאחר מכן יש לפנות לביטוח לאומי לקביעת נכות.

תביעה לביטוח הלאומי – תחילה, ייקבעו אחוזי נכות עבור הנפגע ולאחר מכן אחוזי הנכות יחייבו גם בתביעת הפיצויים בגין תאונת הדרכים מול חברת הביטוח. היתרון בהגשת תביעה לביטוח לאומי הוא שקיימות שתי ערכאות ערעור – ערעור על ועדה רפואית – לוועדה רפואית לערערים ובמקרים מתאימים ערעור על ועדה רפואית לבית הדין לעבודה. החיסרון הוא הקושי הפיזי והנפשי שבוועדה רפואית.

איך בוחרים מסלול?

במקרים מסוימים יש לשקול להתחיל בהליך מול חברת הביטוח ולא מול ביטוח לאומי, בכדי שמי שיקבע את אחוזי הנכות יהיה מומחה מוסכם ואובייקטיבי ולא על ידי ועדה רפואית של ביטוח לאומי. בכל מקרה, סכומים שנפגע מקבל מביטוח לאומי ינוכו מסכומים שיקבל מחברת ביטוח. שיקלו היטב את שני המסלולים והיוועצו בעורך דין לתאונות עבודה.

מהן הזכויות העומדות לזכות נפגעים בתאונת דרכים שהוכרה כתאונת עבודה?

פעמים רבות, נפגעים לא מודעים לזכויותיהם ולאפשרות שלהם להמיר את ימי המחלה לדמי פגיעה.

בנוסף, במידה ונגרמה נכות בעקבות התאונה, העובד יהיה זכאי לקבלת גמלה, במקרה בו נקבעו עבורו אחוזי נכות העומדים על 19%-9%, הוא יהיה זכאי למענק חד פעמי וככל שנכותו עולה על 20%, הוא יהיה זכאי לקצבה חודשית. בכל מקרה, המענק והקצבה מבוססים על השכר של הנפגע.

לסיכום, עובד שנפגע בתאונת דרכים בדרכו מהבית לעבודה או מהעבודה הביתה, רשאי להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי כנפגע תאונת עבודה, ובמקביל להגיש תביעה נגד חברת הביטוח.

בית המשפט יבדוק האם העובד נפגע במסלול בו הוא נוסע באופן קבוע לעבודה או ממנה, ככל שימצא שכך הדבר, הוא יזכה אותו בפיצויים בגין תאונת עבודה וככל שהעובד סטה מהדרך המקובלת, בית המשפט יבחן מהי מידת הסטייה מהדרך ככל שהיא תוגדר כאפשרית ידון במטרתה.

עו"ד ונוטריון תומר בכר:
עו"ד ונוטריון תומר בכר:

לאחר למעלה מ-22 שנות ניסיון בייצוג נפגעי גוף, וקבלת פיצויים עבור לקוחותיי בסכום כולל של מאות מיליוני שקלים, אני יודע בדיוק איך לנתח כל תיק ותיק על מנת לגרום לו להסתיים בתשלום פיצוי מקסימלי. ניהול תיקי נזיקין, רשלנות רפואית וביטוח לאומי מחייב עבודה ברגישות רבה ויחס אישי לצד מקצועיות וידע משפטי רב. נפגעת? דבר איתי עוד היום ונתחיל לקדם את הזכויות שלך!

קבל ייעוץ ראשוני אישי ללא התחייבות

נפגעת? צור/צרי עימנו קשר עוד היום (מענה טלפוני אנושי 24 שעות ביממה) ונשמח לסייע גם לך לקבל את הפיצוי המקסימאלי מהגורמים הרלוונטיים.

קבל ייעוץ ראשוני אישי ללא התחייבות

נפגעת? צור/צרי עימנו קשר עוד היום (מענה טלפוני אנושי 24 שעות ביממה) ונשמח לסייע גם לך לקבל את הפיצוי המקסימאלי מהגורמים הרלוונטיים.

לקבלת יעוץ אישי
close slider

זקוקים לייעוץ משפטי? השאירו הודעה באמצעות הפניה המקוונת ונציג המשרד יחזור אליכם בהקדם.