חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

03-6122202

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

האם גם כשעובד נפצע בעבודה מהבית – מדובר בתאונת עבודה?

האם גם כשעובד נפצע בעבודה מהבית – מדובר בתאונת עבודה?לו הייתה השאלה שבכותרת נשאלת לפני מספר שנים, כנראה שלא הייתה תשובה ברורה עליה אך כיום לאור שינויים הן כפויים והן רצוניים, הפכה תופעת "העבודה מהבית" לתופעה נפוצה ואף יותר מכך ובהתאם עולות כמות התאונות אשר מתרחשות תוך כדי עבודה מהבית.

באופן ישיר לאמור, כל פציעת עבודה של עובד אשר עובד מהבית ונפצע במהלך עבודתו יכולה להיות מוכרת כתאונת עבודה לכל דבר ועניין ממש כאילו התאונה התרחשה במקום עבודה ולא בבית הפרטי של העובד.

עבודה מהבית – מחויב המציאות!

בישראל כיום ובשנים האחרונות מאות אלפי אנשים עובדים מהבית, הן כשכירים והן כעצמאיים בשעות שונות ובקונסטלציות שונות.

תופעה זו של עבודה מהבית, אשר נראתה כדמיונית לפני מספר שנים, תפסה תאוצה גדולה בארץ בייחוד מאז משבר הקורונה, אז נכפה על עובדים לעבוד מהבית ולא להגיע למקום העבודה באופן פיזי בשל החשש הבריאותי.

מאז ועד היום, גילו מעסיקים את היתרונות הרבים שבהעסקה מהבית (העסקה מרחוק) לרבות חיסכון רב במשאבים, הוצאות וזמן ובייחוד כאשר הודות לכל ההתפתחויות הטכנולוגיות, ניתן כיום להתחבר לכל מאגר או מחשב מהבית ולעבוד כאילו היה העובד במשרד.

פציעה במהלך עבודה בבית – מוכרת כפציעה במקום עבודה לכל דבר

בשל אופי העבודה שהשתנה אצל רבים, כאמור, הרי שעתה אף העובדים מהבית (שכירים או עצמאיים), הינם עובדים לכל דבר ועניין. הבית הופך לשמש גם כמקום העבודה ועתה, אם נפצעים הם במהלך עבודתם בבית הרי שמדובר בתאונת עבודה בגינה זכאים להגיש תביעה לביטוח הלאומי.

מאחר והעניין עדיין ובאופן יחסי "בחיתוליו", הרי שהביטוח הלאומי ובתי הדין לעבודה, נאלצו להתאים עצמם למציאות זו של דיני עבודה שהשתנתה ממש "תוך כדי תנועה" ולכן ועדיין, לא ניתן לסווג מראש כל מקרה של פציעה בבית כתאונת עבודה.

כיצד עובד יוכיח תאונת עבודה בבית

  1. אישור המעסיק – אישור המעסיק על קרות הפציעה ולכן, חשוב לדווח למעסיק בעת קרות הפציעה על מנת שזה ינפיק מידית אישור זה (טופס בל – 250).
  2. מסמכים רפואיים– כשבכולם יהיה כתוב "תאונת עבודה" (לכן חשוב לומר זאת כבר בעת קבלת הטיפול הראשוני לאחר הפציעה ובכל זמן לאחר מכן).
  3. העובד צריך להראות שנפגע תוך כדי ועקב עשיית פעולה הקשורה לעבודה (גם בקשר עקיף).
  4. כי קיים קשר בין אותה פעולה לבין העבודה עצמה.

תאונת עבודה בבית – קשה יותר להוכיח

בתביעת עבודה בגין פציעה בבית, נטל ההוכחה על העובד באופן טבעי גבוה וקשה יותר שכן ובניגוד לפציעה במקום העבודה, כאן בדרך כלל אין עדים שיכולים להעיד בדבר הפציעה, או לתמוך בגרסת העובד ולכן חשובה עד מאוד התנהלות העובד מרגע הפציעה.

מאחר ואמינותו של העובד היא זו אשר מהווה את העדות המרכזית (והיחידה ברוב המקרים) בתביעות עבודה מסוג זה, חשוב מאוד להתנהל בתום לב, לא להסתיר מידע ולא להטעות.

יודגש, כי תביעות עבודה רבות מסוג זה נדחות על ידי הביטוח הלאומי מסיבות רבות לרבות מאחר וזה חושש מ"מדרון חלקלק" ושצף של תביעות בגין פציעות עבודה בבית שכן, אנשים יכולים לטעון כמעט בגין כל דבר כי הינו פציעת עבודה (!)

אך באותה נשימה יש לומר, כי ערעורים רבים המוגשים על דחיות אלו של הביטוח הלאומי, מתקבלים על ידי בתי הדין אשר בסופו של דבר, בוחן כל מקרה בהתאם לנסיבותיו.

כלומר ולאור האמור, על פניו ברור כי התשובה לשאלה שבכותרת הינה חיובית וברור כי גם כאשר עובד נפצע במהלך העבודה בבית תוכר פציעתו כתאונת עבודה, אך מאחר ותביעה זו קשה עשרות מונים להוכחה, כדאי ורצוי להתייעץ עם עורך דין תאונות עבודה מומחה לדיני ביטוח לאומי.

Picture of עו"ד ונוטריון תומר בכר:
עו"ד ונוטריון תומר בכר:

לאחר למעלה מ-22 שנות ניסיון בייצוג נפגעי גוף, וקבלת פיצויים עבור לקוחותיי בסכום כולל של מאות מיליוני שקלים, אני יודע בדיוק איך לנתח כל תיק ותיק על מנת לגרום לו להסתיים בתשלום פיצוי מקסימלי. ניהול תיקי נזיקין, רשלנות רפואית וביטוח לאומי מחייב עבודה ברגישות רבה ויחס אישי לצד מקצועיות וידע משפטי רב. נפגעת? דבר איתי עוד היום ונתחיל לקדם את הזכויות שלך!

קבל ייעוץ ראשוני אישי ללא התחייבות

נפגעת? צור/צרי עימנו קשר עוד היום (מענה טלפוני אנושי 24 שעות ביממה) ונשמח לסייע גם לך לקבל את הפיצוי המקסימאלי מהגורמים הרלוונטיים.

קבל ייעוץ ראשוני אישי ללא התחייבות

נפגעת? צור/צרי עימנו קשר עוד היום (מענה טלפוני אנושי 24 שעות ביממה) ונשמח לסייע גם לך לקבל את הפיצוי המקסימאלי מהגורמים הרלוונטיים.

לקבלת יעוץ אישי
close slider

זקוקים לייעוץ משפטי? השאירו הודעה באמצעות הפניה המקוונת ונציג המשרד יחזור אליכם בהקדם.