חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

03-6122202

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

כיצד עצמאי צריך לפעול במקרה של תאונת עבודה?

כיצד עצמאי צריך לפעול במקרה של תאונת עבודה?

התפיסה הרווחת כי המוסד לביטוח לאומי נועד בראש ובראשונה להגן בעיקר על זכויותיהם של עובדים שכירים המשלמים ביטוח לאומי בכל הקשור לפגיעות כתוצאה מתאונת עבודה, אך בפועל אין זה כך ועובד שהינו עצמאי זכאי להיות מוכר כנפגע עבודה וכמעט לכל אותן זכויות כשכיר.

במקרה שעצמאי נפגע בתאונת עבודה, עליו לפעול באותו האופן כפי ששכיר היה פועל ולהגיש תביעה לדמי פגיעה ותביעה לקבלת קצבת נכות מעבודה.

עצמאי הינו עובד לכל דבר ועניין במקרה של תאונת עבודה

החוק מתייחס באופן ברור גם לעובד אשר הינו עצמאי וקובע, כי אם נפגע העצמאי תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו, יכולה פגיעתו להיות מוכרת כתאונת עבודה, בהנחה שהוא משלם דמי ביטוח לאומי מידי חודש כדין.

יצוין, כי עובדים עצמאיים רבים אינם מודעים לעובדה זו ובעת תאונה בעבודתם הם לא פועלים למימוש זכויותיהם מול הביטוח הלאומי, על אף שיכולת ההשתכרות שלהם והיכולת להתפרנס נפגעה בשל תאונת העבודה ולעיתים אף באופן ניכר.

בעת קרות תאונת העבודה – מה על עצמאי לעשות?

  1. ככל שמדובר בתאונת עבודה – על הנפגע להראות כי תאונת העבודה התרחשה תוך כדי או עקב עבודתו, או בדרך אל עבודתו או בחזרה ממנה (בכפוף לסייגי החוק בדבר סטייה מהדרך המקובלת).
  2. לגשת לקבלת טיפול רפואי בהקדם – אם בבית חולים או בקופת החולים. גם אם הפגיעה נראית שטחית או קלה, לא ניתן לדעת כיצד תתפתח. חשוב מאוד כי על המסמכים הרפואיים יופיע כי מדובר בתאונת עבודה לרבות ציון כל פרטי הפגיעה בבירור.
  3. לערוך תיעוד תאונת העבודה – לכתוב באופן מפורש את כל נסיבות הפגיעה : יום, שעה, מיקום, עדים ופרטיהם (אם ישנם), תמונות וסרטונים של מקום הפגיעה, הגורם לפגיעה והפגיעה עצמה (קשה יותר להוכיח תאונת עבודה של עצמאי לכן חשוב לתעד).
  4. טופס בל – 283 של הביטוח הלאומי – בו ימלא הנפגע את כל פרטיו, פרטי מקום עבודתו ופרטי תאונת העבודה ויחתים את רופא המשפחה עליו וזה יהווה את התעודה הרפואית הראשונית לנפגע עבודה (ככלל שניתן לגשת עם טופס זה כבר בעת קבלת הטיפול הראשוני).
  5. להגיש תביעה לתשלום דמי פגיעה בגין תאונת עבודה עצמאי (טופס בל – 211) – אליה יצורפו בין היתר מסמכים רפואיים.

בעקבות הגשת התביעה לדמי פגיעה – מה יקבל העצמאי?

יקבל דמי פגיעה (כמו שמקבל עובד שכיר) בשיעור של 75% מהכנסותיו ב – 3 החודשים האחרונים לחלק ב – 90 ולכל היותר עד 13 שבועות.

ההבדל בין עצמאי לשכיר בדמי הפגיעה : עצמאי לא יקבל דמי פגיעה עבור 12 הימים הראשונים לאחר מועד תאונת העבודה.

תביעה לקבלת גמלה חודשית בעקבות תאונת העבודה

בהנחה שאף לאחר תום 13 השבועות טרם הסתיימה אי כשירותו של העובד לעבוד גם עצמאי כמו שכיר, יוכל להגיש תביעה לקבלת קצבת נכות בגין תאונת עבודה.

העובד יעמוד בפני וועדה רפואית שתקבע את שיעור נכותו הצמיתה (ככל שקיימת). אם ייקבעו לו בין 19% – 9% נכות צמיתה – יקבל מענק חד פעמי ואם ייקבע לו 20% נכות ומעלה לצמיתות – יקבל גמלת נכות חודשית.

אם לא יפעל העצמאי – יפסיד זכויות רבות

ההכרה בפגיעה לעובד העצמאי כתאונת עבודה, חשובה מאוד ומעניקה לו את כל אותן זכויות להן נדרש כאשר אינו יכול לעבוד ונשללת ממנו יכולת ההשתכרות אם באופן זמני ואם באופן קבוע ולכן, חשוב להתייעץ עם עורך דין תאונות עבודה ובמידת הצורך, לפעול במהירות מול הביטוח הלאומי למיצוי ומימוש הזכויות.

Picture of עו"ד ונוטריון תומר בכר:
עו"ד ונוטריון תומר בכר:

לאחר למעלה מ-22 שנות ניסיון בייצוג נפגעי גוף, וקבלת פיצויים עבור לקוחותיי בסכום כולל של מאות מיליוני שקלים, אני יודע בדיוק איך לנתח כל תיק ותיק על מנת לגרום לו להסתיים בתשלום פיצוי מקסימלי. ניהול תיקי נזיקין, רשלנות רפואית וביטוח לאומי מחייב עבודה ברגישות רבה ויחס אישי לצד מקצועיות וידע משפטי רב. נפגעת? דבר איתי עוד היום ונתחיל לקדם את הזכויות שלך!

קבל ייעוץ ראשוני אישי ללא התחייבות

נפגעת? צור/צרי עימנו קשר עוד היום (מענה טלפוני אנושי 24 שעות ביממה) ונשמח לסייע גם לך לקבל את הפיצוי המקסימאלי מהגורמים הרלוונטיים.

קבל ייעוץ ראשוני אישי ללא התחייבות

נפגעת? צור/צרי עימנו קשר עוד היום (מענה טלפוני אנושי 24 שעות ביממה) ונשמח לסייע גם לך לקבל את הפיצוי המקסימאלי מהגורמים הרלוונטיים.

לקבלת יעוץ אישי
close slider

זקוקים לייעוץ משפטי? השאירו הודעה באמצעות הפניה המקוונת ונציג המשרד יחזור אליכם בהקדם.