Search
Close this search box.

03-6122202

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

האם פיברומיאלגיה יכולה להיחשב לתאונת עבודה?

מאת: עורך דין תאונות עבודה תומר בכר

בשנים האחרונות ניתן לראות עוד התפתחות בדיני הביטוח הלאומי בכל הקשור למקרים אשר יוכרו כתאונות עבודה. מקרים אשר בעבר לא עברה אף מחשבה לדרוש כי יוכרו ככאלה ובין היתר, מדובר על מחלות ותופעות שונות אשר אינן מהוות תאונת עבודה במובן הקלאסי של המונח.

כך גם לגבי תסמונת הפיברומיאלגיה, הידועה כ"תסמונת הכאבים" שאמנם הינה מחלה עמומה שקשה לאבחן ועוד יותר קשה להוכיח כי נגרמה או התפתחה בעבודה, אך במקרים מסוימים תיחשב פיברומיאלגיה לתאונת עבודה לכל דבר ועניין.

מהי פיברומיאלגיה וממה יכולה להיגרם?

כאמור, תסמונת הכאבים. תופעה רפואית אשר פוגעת בעיקר בשרירים וגורמת לחולה לכאבים לא מוגדרים בכל הגוף ומאחר והחולה כאוב באופן קבוע, הרי שנגרמת לו פגיעה קשה בתפקוד היומיומי בכל תחומי חייו ובין היתר, בכושרו לעבוד ולהתפרנס כראוי.

עם השנים בהתבסס על חולים ועל מחקרים שונים, נראה כי פיברומיאלגיה יכולה להיגרם מגורמים שונים ובין היתר ממחלה כלשהי, מטראומה, מפגיעה פיזית או נפשית, מטען גנטי או אפילו זיהומים כאשר אותו גורם מביא בעצם להתפתחותה של התסמונת באופן מקביל אצל החולה.

האם פיברומיאלגיה יכולה להיגרם או להתפתח בעבודה?

התשובה באופן עקרוני חיובית ובמקרה בו מתבקשת הכרה בפיברומיאלגיה כתאונת עבודה, צריך אותו עובד להראות כי המחלה בעצם התפתחה על הרקע התעסוקתי שלו (או על רקע הקשור לעבודתו), כך למשל :

  1. תאונת דרכים המהווה גם תאונת עבודה – כתוצאה מהתאונה (חבלות פיזיות או נפשיות ממנה) התפתחה אצל העובד פיברומיאלגיה וזו יכולה להיחשב לתאונת עבודה.
  2. לחץ נפשי בעבודה – לחץ נפשי בעבודה אשר בסופו של דבר הביא להתפתחות פיברומיאלגיה אצל העובד, יכולה להיחשב לתאונת עבודה.
  3. טראומה ממקרה שהתרחש בעבודה – יכולה לגרום לפוסט טראומה אצל עובד שבעקבותיה תתפתח אף פיברומיאלגיה ואף זה, יכול להיחשב לתאונת עבודה.
  4. פגיעות קטנות על פני תקופה – למשל פריצת דיסק כתוצאה מעבודת סבלות יומיומית, יכולה לגרום גם לפיברומיאלגיה ולהיחשב לתאונת עבודה.

הקושי – להוכיח כי הפיברומיאלגיה נגרמה בשל פגיעות הקשורות בעבודה:

מאחר וקשה מאוד להתחקות אחרי מקור התסמונת ואין בעצם קביעות רפואיות חד משמעיות בעניין, הרי כל שנותר הוא להסתמך על דבריו של החולה בלבד ועל אופן תיאורו את המחלה. אם יגיד "כואב" – צריך להאמין כי כואב לו כי לא ניתן לראות זאת באף בדיקה רפואית (!)

כלומר ובניגוד למחלות או פגיעות רפואיות אחרות הגורמות לכאבים כמו שבר, דלקת, חבלה פיזית וכיו"ב בהם ניתן לקשר בין הפגיעה לכאבים, בפיברומיאלגיה לא ניתן ולכן קשה ומסובך מאוד להוכיח את הקשר הסיבתי בין הפגיעה בעבודה לבין התסמונת.

כיצד יוכל העובד להוכיח כי הפיברומיאלגיה קשורה לעבודתו?

  1. עליו להראות כי היו מספר פגיעות בעבודה לאורך זמן (או פגיעה אחת כמו תאונת דרכים, טראומה או חבלה משמעותית) שכל אחת מהן מהווה תאונת עבודה.
  2. עליו לתמוך טענותיו במסמכים רפואיים ובחוות דעת רפואית של רופא מומחה (ריאומטולוג), אשר תוכל להראות כי אותה פגיעה או פגיעות הן אלו שגרמו להתפתחות המחלה אצלו.
  3. עליו להראות קשר סיבתי בין אותן הפגיעות למקום העבודה.

הכרה בפיברומיאלגיה כתאונת עבודה – אפשרית אך מצומצמת מאוד:

כאמור, רשימת הגורמים למחלה בכל הקשור לעבודה אינה סגורה ואף אינה חד משמעית ובעצם, מתפתחת עם השנים ועם המקרים המגיעים לפתחם של הביטוח הלאומי ושל בתי הדין לעבודה, במסגרתם מתבקשת הכרה בפיברומיאלגיה כתאונת עבודה.

מאחר והתסמונת הנ"ל קשה מאוד להוכחה ואף קשה ומורכב להוכיח את הקשר בינה ובין העבודה, הביטוח הלאומי אינו שש להכיר בה כתאונת עבודה וגם בבתי הדין טרם נקבעו כללים מנחים.

במקרים בהם כן תוכר פיברומיאלגיה כתאונת עבודה, ייקבעו לחולה 40% – 10% נכות, בתלות באופי העבודה ובהיקף פגיעת התסמונת בתפקוד העובד והוא יהיה זכאי לכל הזכויות המגיעות למי שנפגע בתאונת עבודה לרבות דמי פגיעה, קצבת נכות, שירותים מיוחדים ועוד.

כלומר, פיברומיאלגיה יכולה להיחשב לתאונת עבודה, אך לא פשוט כלל להוכיח תביעה כזו ולכן ובכל מקרה על מנת למקסם את סיכויי ההצלחה, כאי להתייעץ עם עורך דין המומחה לביטוח לאומי.

Picture of עו"ד ונוטריון תומר בכר:
עו"ד ונוטריון תומר בכר:

לאחר למעלה מ-22 שנות ניסיון בייצוג נפגעי גוף, וקבלת פיצויים עבור לקוחותיי בסכום כולל של מאות מיליוני שקלים, אני יודע בדיוק איך לנתח כל תיק ותיק על מנת לגרום לו להסתיים בתשלום פיצוי מקסימלי. ניהול תיקי נזיקין, רשלנות רפואית וביטוח לאומי מחייב עבודה ברגישות רבה ויחס אישי לצד מקצועיות וידע משפטי רב. נפגעת? דבר איתי עוד היום ונתחיל לקדם את הזכויות שלך!

קבל ייעוץ ראשוני אישי ללא התחייבות

נפגעת? צור/צרי עימנו קשר עוד היום (מענה טלפוני אנושי 24 שעות ביממה) ונשמח לסייע גם לך לקבל את הפיצוי המקסימאלי מהגורמים הרלוונטיים.

קבל ייעוץ ראשוני אישי ללא התחייבות

נפגעת? צור/צרי עימנו קשר עוד היום (מענה טלפוני אנושי 24 שעות ביממה) ונשמח לסייע גם לך לקבל את הפיצוי המקסימאלי מהגורמים הרלוונטיים.

לקבלת יעוץ אישי
close slider

זקוקים לייעוץ משפטי? השאירו הודעה באמצעות הפניה המקוונת ונציג המשרד יחזור אליכם בהקדם.