חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

03-6122202

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

עריכת צוואה – כל מה שרציתם לדעת

עריכת צוואה – כל מה שרציתם לדעת

כל מה שרצית לדעת על עריכת צוואה

צוואה זו בעצם תעודת הביטוח שלנו המבטיחה כי לאחר שנלך לעולמנו, יחולק רכושנו בהתאם לרצוננו ולא בדרך אחרת כלשהי. כך ניתן להבטיח לא רק שהרכוש יגיע לידיים הנכונות, אלה גם שיהיה זה באופן היעיל ביותר.

יש להניח שלפחות פעם בחיים, כל אחד ואחד מאיתנו יהיה מעורב בדרך זו או אחרת בתאונה כלשהי. חלקנו בתאונות קלות יותר וחלקנו בתאונות קשות יותר. אם בתאונת דרכים, תאונת עבודה, תאונה במהלך השירות הצבאי או שירות המילואים או אולי בעקבות פעולת איבה וכו', הסטטיסטיקות מעידות על כך שכל אחד מאיתנו יהיה מעורב בתאונה במהלך חייו.

מחשבה עמוקה יותר על נושא הפגיעות הגופניות הקורות לכולנו במשך החיים, מעלה מידיי פעם תהיות בנוגע לשאלה "מה היה קורה אילו התאונה והפגיעה היו קשות יותר ולא היינו יוצאים מהן בחיים" מי מאיתנו לא עבר תאונה ואח"כ בירך ואמר "איזה מזל היה לי".

לצער כולנו, לא ניתן לדעת מתי נלך לעולמנו, יכול שיקרה זה היום, מחר או אחרי גיל 120 שנה. לכן, הדרך היחידה בה נוכל לוודא שהרכוש שצברנו במהלך חיינו, יחולק לפי רצוננו, בדרך היעילה ביותר, היא על ידי עריכת צוואה.

במאמר זה תוכלו לקרוא על נושא זה, ולקבל "על קצה המזלג", תשובות לחלק מן השאלות הנפוצות.

למה חשוב לערוך צוואה?

קיימת חשיבות רבה בעריכת צוואה חוקית שכן זו הדרך היחידה בה יכול אדם להבטיח את חלוקת רכושו לאחר הסתלקותו מהעולם. רק במקרה שבו קימת צוואה חוקית, יוכל עורכה להיות שקט שרצונו ימולא באופן שציווה ולא באופן אחר כלשהו אשר קבוע בחוק הירושה.

עפ"י הכתוב בחוק הירושה, כאשר נפטר אדם (מבלי שהשאיר אחריו צוואה חוקית), יעבור רכושו לבן זוגו ולילדיו, בצורה שבן הזוג יורש מחצית מן הרכוש, והילדים יתחלקו באופן שווה במחצית השנייה של הרכוש. כל מי שמעוניין, מסיבה זו או אחרת, שרכושו יתחלק באופן שונה כלשהו, מזה המפורט בחוק הירושה, חייב לערוך צוואה מתאימה אשר מגדירה את חלוקת הרכוש הרצויה.

למי כדאי לערוך צוואה?

כל אדם אשר בבעלותו רכוש כלשהו, ואשר אינו מעוניין מסיבה זו או אחרת שרכושו יחולק לאחר מותו באופן שמפורט בחוק הירושה, כדאי מאד לערוך צוואה, שכן לעולם אין לדעת מה ילד יום, ורצוי להבטיח את כוונותיך ורצונותיך בדבר מעבר זכויותיך ורכושך ליקיריך.

ישנם מקרים רבים בהם לדעתנו רצוי לערוך צוואה, אבל אין ספק כי המקרים הנפוצים ביותר בהם מומלץ לערוך צוואה הינם:

– כאשר בני זוג חיים יחד מבלי להיות נשואים;

– כאשר בני הזוג נשואים, אבל חיים בנפרד משום שטרם ניתן גט;

– כאשר בני הזוג עומדים בפני הליך גירושין;

– כאשר אדם מעוניין להוריש את רכושו בחלוקה שונה מזו שמפורטת בחוק הירושה או לאנשים אשר אינם נמנים עם בני משפחתו;

– כאשר אדם מעוניין לסלק את ילדיו או בן זוגו מחלקם בירושתו.

לכמה זמן הצוואה תקפה?

באופן כללי, צוואה תהיה תקפה כל עוד לא נערכה צוואה אחרת, חדשה, במקומה. כלומר, למעשה, צוואה אינה מתיישנת מעצמה אינה מוגבלת בזמן. רק לאחר שנערכת צוואה חדשה, הופכת הצוואה הישנה לחסרת תוקף. אולם, במקרים בהם מתגלה פגם בצוואה החדשה שנערכה, אשר הופך אותה לבלתי חוקית, ייתכן מאד והצוואה החוקית האחרונה שנערכה לפניה, תהיה הצוואה שעל פיה יחולק הרכוש.

רק במקרים של עשיית צוואה בעל-פה, תהיה הצוואה תקפה עד למועד שבו יצא המצווה מכלל סכנה ולמעשה במועד זה תפקע מעצמה.

מתי צריך לערוך צוואה חדשה?

מאחר ובמהלך החיים, מתרחשים שינויים רבים לטוב ולרע, רצוי ואף חובה לדאוג ולעדכן את הצוואה בהתאם. כך לדוגמא כאשר נולדים או נפטרים קרובי משפחה, כאשר מתחתנים, מתגרשים או מחליפים בן/בת זוג שהיו ידועים בציבור, כאשר חל שינוי במצב הרפואי של מי מהיורשים או של המוריש, כאשר מתווספים נכסים או חל שינוי כלשהו בכמות הנכסים של המוריש וכד'.

במידה ולא לוקחים בחשבון את השינויים הנדרשים בצוואה בהתאם לשינויים שהחיים מכתיבים לכל אחד מאיתנו, אזיי יכול להיות מצב שבו צוואה שנערכה לפני זמן מה, כבר לא תהיה מעודכנת ולמעשה תהיה ריקה מתוכן מאחר ולא ניתן יהיה לבצע את האמור בה בעקבות השינוי שנוצר.

אי לכך, בדיוק כשם שחשוב לערוך צוואה, כך חשוב אולי אף יותר, לדאוג ולעדכן את הכתוב בה בהתאם למצב העדכני של המוריש, היורשים והנכסים.

איך מתכוננים לעריכת צוואה?

לפני שפונים לעו"ד לצורך עריכת צוואה, חשוב מאד להכין מראש רשימה של כל הנכסים הקיימים בבעלותו של המוריש, לרבות נכסי נדל"ן, מכוניות, כספים המצויים בבנקים ובמקומות אחרים, אוספי אומנות וכל דבר אחר שהינו בעל ערך כלשהו.

רצוי גם לחשוב מראש מי מן היורשים יירש מה, ולהגיע מוכן עם הרשימה לעוה"ד על מנת שיוכל ביתר קלות לערוך את הצוואה בהתאם לרצונו של המצווה, ולהדגיש את הבעיות בחלוקה הרצויה במידה וישנן כאלה.

בהרבה מקרים בהם החליט המוריש לנשל מצוואתו חלק מקרוביו, מנסים הקרובים המנושלים לתקוף את צוואתו בטענה שבעת עריכת הצוואה, היה המוריש במצב נפשי אשר לא אפשר לו לערוך צוואה חוקית. על מנת למנוע טענות כאלו בעתיד, בדבר מצבו הנפשי של המצווה בעת עריכת הצוואה, מומלץ לקבל אישור מרופא המעיד על כך שבעת עריכת הצוואה, מצבו הנפשי של המצווה היה תקין. כך כאשר אישור שכזה קיים כנספח לצוואה, יהיה קשה מאד להוכיח טענות שכאלו.

מינוי מוציא לפועל של הצוואה

נושא חשוב מאד הנוגע לעריכת הצוואה, הינו מינויו של אדם שישמש כמוציא לפועל של הצוואה בבוא העת. רצוי למנות לתפקיד זה אדם קרוב אשר המוריש סומך עליו שיבצע את התפקיד בצורה הטובה ביותר שכן אותו אדם הוא האחראי לדאוג שהצוואה תמומש בדיוק בצורה שבה ציווה המוריש.

הורשה בשלבים

אם המוריש מעוניין בכך, החוק בישראל מאפשר לו להוריש נכסים בשלבים. כלומר בניגוד למצב בו כל הנכסים עוברים ליורשים בבת אחת, יכול המוריש לקבוע כי נכסיו (כולם או חלקם) יעברו ליורשים בשלבים אשר נקבעים מראש ע"י המוריש. כך לדוגמא, יכול המוריש לקבוע כי נכסיו יועברו ליורשיו על בסיס קבוע כלשהו (לדוגמא: סכום חד פעמי פעם בשנה) או על בסיס קיומו של תנאי כלשהו (לדוגמא: לאחר חתונת יורש, לאחר שיביא ילד לעולם וכד').

שיקולי מס בעריכת צוואה

ישנם שיקולים רבים שיש לשקול לפני שעורכים צוואה. אחד השיקולים החשובים הוא שיקול המיסוי שיוטל על היורשים במקרים מסוימים כאשר יקבלו לידם את הנכס או ירצו למוכרו. הדוגמא הנפוצה ביותר היא כאשר מדובר בירושה של נכס מקרקעין. במקרים כאלו יש לבחון היטב את האופציות השונות המצויות בידיי המוריש כך שהיורשים יוכלו ליהנות בעצם מאותו חלק של הירושה שהמוריש התכוון להוריש לו, אולם לשלם פחות מס למדינה מתוך אותו חלק בירושה.

מה קורה כשאחד או יותר מן הנהנים נפטר לפני המוריש?

במצב בו יורש הולך לעולמו לפני המוריש, קובע החוק כי כאשר לא נקבע בצוואה יורש אחר במקומו של היורש שנפטר, יזכו בחלקו של אותו יורש שנפטר צאצאיו, על פי כללי החלוקה הקבועים בדין הישראלי, דהיינו, אותו חלק של הירושה יחולק ביניהם שווה בשווה.

החתימה על הצוואה

ישנם מספר סוגים של צוואות. הנפוצה ביותר הינה צוואה בעדים, אשר על מנת שתהיה תקפה, עליה להיות בכתב, לשאת תאריך ולהיחתם ביד המצווה, בפני שני עדים, לאחר שהמצווה הצהיר בפניהם כי זו אכן צוואתו. העדים נדרשים לאשר באותו מעמד את חתימתו של המצווה, בחתימת ידם על פני הצוואה. חתימת העדים בעצם באה להעיד כי המצווה אכן הצהיר את האמור בצוואה וחתם עליה בנוכחותם.

מי הם העדים לעריכת הצוואה?

העדים החותמים על הצוואה יכולים להיות כל מי שמלאו לו 18 שנה. יכולים להיות אלו חבריו, מכריו קרובי משפחתו של המצווה או אנשים זרים לו לחלוטין, אולם בכל מקרה אסור שהעדים יהיו נהנים על פי הצוואה, על מנת שלא יהיה ספק בכך שהמצווה לא הושפע על ידם לפני שחתם על צוואתו.

איפה לשמור את הצוואה?

ניתן לשמור את הצוואה בכל מקום בטוח. נהוג לאכסן את הצוואה בתוך מעטפה סגורה, וניתן לשמור אותה בכל מקום שהינו בטוח מפני זרים (בבית, במשרד, בכספת בבנק וכד'). רצוי שהמצווה יודיע לאחד האנשים הקרובים ביותר לו, אדם שניתן לבטוח בו, היכן בדיוק מונחת הצוואה על מנת שבעת הצורך, יוכלו למצוא אותה בקלות יחסית. חשוב לזכור, אם בעת הצורך לא ימצאו את הצוואה, לא ניתן יהיה לפעול על פיה, ורכושו של המוריש יתחלק בין יורשיו בהתאם לפירוט המופיע בחוק הירושה.

אפשרות נוספת היא להפקיד את הצוואה בבית המשפט. זהו הצעד הבטוח ביותר שכן פעולה שכזו תוכל להבטיח שאף אחד לא יוכל להגיע אל הצוואה מלבד המצווה עצמו ואין סכנה כי הצוואה תושחת או תיעלם באופן מסתורי זה או אחר. חשוב גם במקרה כזה, של הפקדת הצוואה בביהמ"ש, להודיע על כך לאדם קרות למוריש, על מנת שבעת הצורך, יידעו לבקשה מביהמ"ש ולממש את המפורט בה.

אישורים רפואיים ומסמכים נוספים

ישנם מספר מסמכים אשר רצוי לצרף לצוואה על מנת להבטיח ככל שניתן, כי בבוא היום, יבוצע האמור בה באופן. אחד מן המסמכים שמומלץ לצרף לצוואה הינו אישור רפואי המעיד על כך שהמצווה בריא ברוחו, והוא אינו סובל ממחלה נפשית כלשהי. כמובן מומלץ לצרף גם אישורים המעידים על הבעלות של המוריש על הרכוש שאותו הוא מעוניין להוריש.

*האמור לעיל אינו בגדר ייעוץ משפטי ואינו יוצר יחסי עו"ד לקוח בצורה כלשהי.

קבל ייעוץ ראשוני אישי ללא התחייבות

נפגעת? צור/צרי עימנו קשר עוד היום (מענה טלפוני אנושי 24 שעות ביממה) ונשמח לסייע גם לך לקבל את הפיצוי המקסימאלי מהגורמים הרלוונטיים.

לקבלת יעוץ אישי
close slider

זקוקים לייעוץ משפטי? השאירו הודעה באמצעות הפניה המקוונת ונציג המשרד יחזור אליכם בהקדם.